باغ فاتح در بهار پارک باغ فاتح در کرج امکانات باغ فاتح کرج پارک تنیس کرج پاییز باغ فاتح طبیعت باغ فاتح پاییز در باغ فاتح کرج محمدصادق فاتح یزدی ورودی باغ فاتح باغ فاتح کرج
البرز کرج

پارک باغ فاتح در محله جهانشهر کرج

دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰
3,378 بازدید بدون دیدگاه

باغ فاتح که به پارک تنیس کرج یا پارک تنیس جهانشهر نیز معروف است، یکی از پارک‌های بسیار زیبا و سرسبز کرج است که در مرکز این شهر و در محدوده محله جهانشهر جای دارد. این پارک تاریخی با امکانات مناسب خود، همه‌روزه علاقه‌مندان بسیاری را از کرج و حتی تهران به‌سوی خود می‌کشد.

معرفی و تاریخچه باغ فاتح کرج

جهانشهر محله‌ای بسیار زیبا و سرسبز در کرج است که درگذشته یکی از سرسبزترین و بهترین مناطق کرج به شمار می‌رفته است. این محله دارای باغات بسیاری بوده و به همین به آن «باغشهر» نیز می‌گفتند. البته در حال حاضر، بسیاری از باغ‌ها تخریب‌شده‌اند و جای خود را به آپارتمان‌ها داده‌اند.

یکی از بازمانده‌های باغ‌های جهانشهر، باغ فاتح است که در بلوار جمهوری کرج قرار دارد. این باغ که اکنون به پارک و فضای سبز تبدیل‌شده است زیر نظر سازمان شهرداری اداره می‌شود.

این باغ درگذشته وسعت زیادی داشته و بین ۱۳۰ تا ۳۰۰ هکتار بوده است. کاشت درختان این مکان در ۱۰۰ سال پیش به‌گونه‌ای مهندسی‌شده بود که پیش‌بینی خیابان‌های عریض امروزی را کرده بود.

بنیان‌گذار باغ فاتح

محمد صادق فاتح در سال ۱۲۲۷ هجری شمسی در یزد و در خانواده‌ای اصیل و نجیب به دنیا آمد. از همان جوانی زندگی را صرف امور خیریه، عمران و آبادانی پرداخت و در شهرهای مختلف کشور کرد و برای همیشه نام و آوازه‌اش در تاریخ ثبت شد. باغ فاتح کرج نیز یکی از یادگارهای این مرد بزرگ است.

فاتح از سرمایه‌داران و ثروتمندان یزد بود که دست تقدیر او را از آنجا به کرج کشاند. قبل از انقلاب، خشک‌سالی، قحطی و بیکاری در یزد باعث شد که فاتح، مانند بسیاری از همشهری‌هایش مهاجرت کند و به کرج بیاید.

وی در کرج به سرمایه‌گذاری پرداخت و کارخانه‌های معروف و بزرگی مانند روغن جهان، جهان چیت، یخ‌سازی جهان، پلاستیک‌سازی آرمه، شرکت آبادانی جهان، جهان چیت، پتوبافی جهان، چای جهان، صابون جهان و روغن‌موتور جهان را تأسیس کرد؛ اما همه اقدامات وی به اینجا ختم نمی‌شود. ساخت محله‌هایی مثل جهانشهر و باغ‌های تماشایی آن، کوی کارمندان شمالی، کوی کارمندان جنوبی، چهارصد دستگاه، ساخت مدارس و آموزشگاه‌ها، بیمارستان و ده‌ها فعالیت عمرانی و عام‌المنفعه دیگر، از خدمات و کارهای وی در جهت آبادانی و رونق شهر کرج بود.

اما چرا محمد صادق فاتح بسیاری از مکان‌هایی را که ساخت جهان نامید؟ علت این نام‌گذاری‌ها به عشق وی به همسرش، رقیه خانم غضنفر، برمی‌گردد که او را جهان صدا می‌کرد. زمانی که فاتح در حال تحصیل در رشته‌ی مهندسی کشاورزی در هند بود، جهان خانم در اثر بیماری آبله نابینا می‌شود؛ اما این از علاقه و مهر فاتح چیزی کم نمی‌کند و با وی ازدواج می‌کند. بنابراین محمد صادق بر هرآنچه که می‌ساخت نام همسرش را می‌گذاشت.

امکانات مجموعه

باغ فاتح کرج دارای امکانات رفاهی متعددی است که در ادامه به معرفی مهم‌ترین آنها پرداخته می‌شود:

پارک تنیس کرج

مجموعه بین‌المللی تنیس جهانشهر یا پارک تنیس کرج در باغ فاتح قرار دارد این پارک هشت زمین تمرین و یک زمین مسابقه دارد با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر، تنها مجموعه تنیس در ایران است که دارای زمین‌های کفپوش‌شده است. مساحت این مجموعه ۱۶ هزار مترمربع است و از بخش‌های دیگر آن ساختمان اداری، فروشگاه ورزشی، رستوران، جایگاه ویژه مقامات و اتاق داوران، کمیته برگزاری مسابقات، استراحتگاه موقت ورزشکاران، جایگاه ویژه خبرنگاران، محوطه فضای سبز و پیست سلامت است.

امکانات ورزشی

باغ فاتح مکانی مناسب برای ورزش و پیاده‌روی است در این باغ وسایل ورزشی وجود دارد و می‌توانید به ورزش‌های مثل والیبال و بسکتبال نیز بپردازید.

امکانات رفاهی

فضای سبز، بوفه خرید خوراکی، کافی‌شاپ، رستوران از دیگر امکانات باغ فاتح است.

کلبه کتاب

در این باغ کلبه کتاب وجود دارد که می‌توانید ضمن تفریح در باغ، از خواندن کتاب نیز لذت ببرید.

بهترین زمان بازدید از باغ فاتح

باغ فاتح در هر فصل و زمانی میزبان گردشگران و مهمانانش است. اما قطعاً آمدن بهار موسم گشت‌وگذار در طبیعت و لذت بردن از طراوت و تازگی آن و تابستان زمان تفریح و گردش است چه جایی بهتر از یک باغ می‌تواند باشد تا هم از سرسبزی و زیبایی آن بهره ببرید و هم در کنار خانواده و دوستان لحظاتی پر از نشاط را سپری کنید. اگر هم عاشق تماشای طبیعت رنگارنگ هستید از دیدن باغ فاتح در پاییز غافل نشوید.

آدرس

کرج، میدان سپاه، خیابان جمهوری، نرسیده به بلوار ماهان

جهت رزرو هتل در کرج کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا کرج
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد کرج
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
بنیان‌گذار
محمد صادق فاتح
بهترین زمان بازدید
بهار و پاییز
آدرس
خیابان جمهوری، نرسیده به بلوار ماهان
موقعیت مکانی
نام استان
البرز
مرکز استان
کرج
جمعیت
2.7 میلیون نفر
تعداد شهرستان
6
آب و هوا
معتدل
پیش شماره
026
مساحت استان
۵٬۸۳۳ کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
کرج
16 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها